Tegenwoordig kunnen we er niet meer omheen. Als bedrijf is je online marketing strategie minstens even belangrijk als andere vormen van marketing. Alles gebeurt online; van winkelen tot school, onderzoek, ontspanning en werk. Alles is online te vinden, als bedrijf moet je dan ook goed vindbaar zijn.
Wat is SEO?
Door middel van SEO (Search Engine Optimalisation) kom je hoger in de zoekmachine te staan. Het belangrijkste aspect van online marketing is de vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekmachine van Google. Je wil hoog in de zoekmachine getoond worden, zodat klanten jouw website goed kunnen vinden. Dit bereik je met zoekmachine optimalisatie.
Als potentiële klanten bepaalde zoektermen rondom het thema van jouw bedrijf of product intikken, zullen ze sneller bij jouw website terechtkomen.
Hoe werkt SEO?
Google is de afgelopen jaren flink slim geworden. Zo is het tegenwoordig niet meer genoeg om alleen maar veel artikelen te plaatsen; de artikelen moeten ook echt inhoudelijk relevant zijn. Je hebt veel en boeiende content nodig met relevante links naar jouw bedrijf. Denk aan gastartikelen op blogs, kwaliteitskranten met een linkje naar jouw website, maar ook aan sociale media kanalen waarop jouw content vaak wordt gedeeld.
Tips om hoog te scoren in de zoekmachine
- Zorg voor een overzichtelijke en goed navigeerbare structuur van je website. Google zal de website hoger weergeven als duidelijk te zien is welke website-pagina over welk thema gaat. Groepeer de pagina’s dus goed en zorg voor overzicht.
- Zorg voor goede metagegevens. Je URL en metagegevens zijn samen met de titel van je artikel (H1) de belangrijkste herkenningspunten voor Google om te zien waar het artikel over gaat. Zorg er dus voor dat deze doeltreffend zijn.
- Zorg voor veel relevante content. Niet alleen moet de kwantiteit hoog zijn, maar ook de content moet informatief zijn en om relevant zijn voor jouw bedrijf.
- Gebruik tussenkopjes en headers: overzichtelijk voor lezers en voor Google meteen duidelijk waar de tekst over gaat. De zoekmachine haalt de informatie vooral uit H1 en H2. Zorg dus voor de juiste trefwoorden in deze twee kopjes.
- Zorg voor een beschrijving bij de afbeeldingen. Relevante afbeeldingen vindt Google fijn.
- Gebruik relevante zoekwoorden in links.
- Start een or meerdere blogs. Als je genoeg artikelen te delen hebt op regelmatige basis, is een blog daar een zeer geschikt medium voor.
- Zorg dat er geschreven of gelinkt wordt naar jouw website.
Belangrijk: schrijf altijd voor je bezoekers en niet voor de zoekmachine. Als de artikelen en diensten die jouw bedrijf aanbiedt relevant, aantrekkelijk, overzichtelijk en informatief zijn, is de kans het grootst dat je veel tevreden klanten vindt.
Als je dit eenmaal onder de knie hebt zijn er nog veel meer vormen van online marketing die je kunt toepassen om jouw bedrijf nog verder te laten groeien, waardoor jouw bedrijf nog hoger in de zoekmachine wordt getoond. Denk aan sociale media kanalen, e-mails, promotiefilms en nog veel meer.
Aan de slag?
Bekijk hier hoe je hoog in de zoekmachine scoort.