Het gebied van marketing dat bekend staat als content marketing richt zich op het verstrekken van materiaal of informatie aan consumenten namens bedrijven. Het houdt strategisch georiënteerde marketing in. Dit houdt in dat gedurende een langere periode inspanningen worden geleverd om het bedrijf op de lange termijn te helpen. In dit artikel vertellen wij je alles wat je moet weten over de zakelijke mogelijkheden van content-marketing. Deze uitleg van content marketing kan jij dan weer gebruiken voor jouw eigen bedrijf!
Verkopen, adviseren en informeren
In vergelijking met andere vormen van marketing richt content marketing zich meer op het informeren van je (mogelijke) klanten. Je vervult de informatiebehoefte van je klanten. Ze kunnen ook meer advies bij je inwinnen. In dat opzicht zou je kunnen stellen dat effectieve contentmarketing je klanten op het juiste pad zet, ook al is of was hun onmiddellijke doel niet om een aankoop te doen.
Uiteraard is je lange termijn doelstelling het aantrekken van trouwe klanten. Klanten zijn je gaan vertrouwen, dus misschien zullen ze na verloop van tijd ook inkomsten voor je bedrijf opleveren. Maar waar het bij contentmarketing eigenlijk vooral om gaat is het deel van het gestaag maar zeker klanten voor je winnen.
De meest typische vormen van content marketing
Veel mensen associëren content-marketing automatisch met zaken als webpagina’s met verklarende taal. Maar er zijn daarnaast veel meer technologieën die gebruikt kunnen worden voor contentmarketing dan de hier genoemde. Denk hierbij aan websites met blogs. Op deze blogs kun je bijvoorbeeld nieuws uit je bedrijfstak delen. Een blog is ook een prima manier om een nieuwe dienst of item te introduceren dat je bedrijf aanbiedt. Vervolgens kun je op zo’n blog uitgebreid ingaan op jouw nieuwe product. Het is ook een goed idee om af en toe een blog te publiceren over een dienst die je levert, maar die op andere pagina’s van je website weinig aandacht krijgt.
Denk bij content marketing echte ook aan extra educatieve pagina’s op je website. Dit zijn vaak zogenaamde productpagina’s en landingspagina’s. Of denk aan het verspreiden van informatie via sociale media en e-mail, YouTube video’s, waarvan sommige toegankelijk zijn vanaf je eigen website en afbeeldingen of illustraties.