Wat is Google Adwords en hoe werkt Google Adwords?  Het zijn vragen die er nog steeds zijn binnen de ondernemerswereld. Hoewel er bij ondernemers steeds meer kennis is, is er ook nog steeds een grote groep ondernemers die het niet weet en zo toch een aantrekkelijke manier van adverteren misloopt. Want Google Adwords heeft best wat voordelen.

Google Adwords uitleg

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google dat zeer gericht adverteren prima mogelijk maakt. Je biedt op die woorden waar door gebruikers van Google vooral naar gezocht wordt. Zo adverteer je doelgericht en dus op die momenten dat mensen ook daadwerkelijk op zoek zijn naar die informatie. Je zit meteen bij je doelgroep en dit staat in schril contrast met adverteren in kranten. De advertenties komen boven de niet-betaalde zoekresultaten van Google te staan en worden verpakt als zoekresultaten. Daarom ook wordt er volop op geklikt.

Als ondernemer ben je snel zichtbaar

Google Adwords hanteert een tamelijk fair betaalsysteem, want je betaalt alleen die keren dat er op je advertentie geklikt is. Via Google Adwords kun je als ondernemer bovendien snel zichtbaar worden en dus snel zaken doen. Google wil relevantie en de bezoekers de beste ervaring bieden. Daarom is Google ook zo groot geworden; je wilt niet geconfronteerd worden met advertenties voor auto’s als je op zoek bent naar een laptop.  De kwaliteitsscore en de concurrentie betalen wat jij precies per klik betaalt, de prijs krijgt gestalte via een biedingssysteem. Omdat op veel gebruikte zoekwoorden meer biedingen komen dan op minder vaak gebruikte woorden, ligt de prijs van die populaire woorden dus ook hoger. Je kunt als ondernemer aangeven wat je maximaal wilt betalen en in de praktijk verschillen de kosten per klik van enkele centen tot enkele euro’s per klik.

Inzicht in kosten en opbrengsten

Nog een groot verschil met adverteren in kranten is dat Google Adwords inzicht biedt in de kosten en opbrengsten. Door goed op te letten wat een zoekwoord doet, kun je steeds je campagne aanpassen. Je verwijdert die woorden die niets opleveren en legt de focus meer op de woorden die wel scoren en wel potentiële klanten naar je website weten te lokken. Google Adwords is ook regionaal adverteren als je dat wenst. Dan zien dus alleen de mensen in Drenthe je advertenties als je fietsenmaker in Emmen bent. Ook heel erg logisch allemaal. Alhoewel; op de televisie krijg je wel nog steeds zeer uiteenlopende producten voorgeschoteld. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om alleen op bepaalde tijdstippen te adverteren.

Meetbaarheid

Het is samengevat zeer de moeite waard om te adverteren via Google Adwords, alleen al vanwege de gerichtheid waarmee dat kan. De prijs is reëel, alleen als iemand op je advertentie klikt, dan betaal je. Ook de meetbaarheid is een voordeel, zoals het feit dat je al voor een paar centen kunt adverteren dat is. Niet gek dus om voor Google Adwords  te kiezen, al is het wel een proces dat je steeds in de gaten moet houden om tot een optimaal resultaat te komen.