Onze maatschappij is door en door hiërarchisch en het liefst zouden we zien dat deze ook geheel meritocratisch is. Oftewel, moge de beste winnen. In werkelijkheid doen bedrijven er echter van alles aan om hun eigen kunnen zo goed mogelijk neer te zetten, waarbij het niet persé nodig is ook echt iets goed te doen.
Door reclame te maken kan je een vals beeld neerzetten van je bedrijf. Daarbij maakt het niet uit of je bedrijf ook daadwerkelijk aan dat goede beeld voldoet of niet, alles wat ertoe doet is dat je er geld aan uit geeft.

Wat als niemand reclame maakt?

In plaats van google ads uitbesteden google ads uitzetten zou voor iedereen toch een heleboel schelen. Niemand zou meer last hebben van reclames die hun nachtelijke indie rock vibes verstoren of wat je dan ook aan het doen bent op zo’n moment. Niemand zou meer hoeven te horen hoe we allemaal verkeerd lezen en de lees cursus van een zwakharige man met bril moeten volgen. Bedrijven zouden alleen nog bekendheid kunnen krijgen door mond op mond reclame en dus alleen nog maar kunnen werken als ze ook daadwerkelijk goed werk leveren. Nergens meer landschapsvervuiling met grote billboards en dergelijke, een stuk betere wereld… toch?

Afhankelijk van reclame

Even afgezien van het feit dat het geheel onrealistisch is dat op een dag mensen zouden stoppen met reclame maken, is het ook nog eens iets waar we als maatschappij heel afhankelijk van zijn geworden. Praktisch is Google gewoon een groot online marketing bureau delft. Ze hebben een aantal zeer succesvolle platforms waar ze reclame op maken en data verzamelen om die reclames nog effectiever te maken dan ze al waren. Zo verdienen ze geld om die platforms, waar we allemaal veel gebruik van maken, waar veel mooie dingen op te vinden zijn en op worden gemaakt, in stand te houden.

Dus is het zinvol?

Marketing op zich is niet echt zinvol als je het mij vraagt. Als we er allemaal mee zouden stoppen zou dat niet gemist worden. Toch is het iets dat we niet zomaar weg kunnen halen uit onze samenleving. Door reclame kunnen er mooie dingen gratis blijven, hoewel er wel bepaalde dingen zijn die best weg kunnen. Denk aan de grote billboards die eigenlijk op geen enkele manier onze wereld beter maken en waar alleen de uitbater van die grote bouwwerken zijn geld aan verdient, zonder iets terug te doen zoals Google dat ten minste nog wel doet.