We zijn allemaal een nieuw tijdperk ingegaan, een van internet, digitalisering en technologische innovaties. In deze enorme paradigmatische transformatie naar alles wat elektronisch en digitaal is, zijn bedrijven geëvolueerd. Bedrijven besteden niet langer hun tijd en moeite aan traditionele marketingstrategieën. In plaats daarvan ligt de focus nu op online marketing- methodologieën en -praktijken. Online zakendoen betekent echter niet dat je zelf een website of sociale-mediapagina’s moet onderhouden. Het werkt door een bepaalde logica en principe en alleen getrainde professionals weten hoe ze werken en functioneren.

Een geweldige kans voor kleine en middelgrote bedrijven

Het is moeilijk om te concurreren met multinationals en grote bedrijven met een enorme jaaromzet. Ze hebben exclusieve teams en een bepaald percentage van de winst gewijd aan reclame en onderhoud van hun merkimago. Dit betekent echter niet dat bedrijven met minder kapitaal om te investeren helemaal geen toekomst hebben. Het internet is een zeer democratische ruimte en het geeft iedereen een gelijke kans om zichzelf te bewijzen. De juiste hulp bij online marketing kan zelfs gewone bedrijven doen concurreren met deze multinationals. Door gerichte en gespecialiseerde campagnes kan zelfs een klein budget een zeer groot rendement opleveren.

Gepersonaliseerde advertenties betekenen een hogere conversieratio

Een bepaalde vorm van online marketing omvat processen als segmentatie, personalisatie en automatisering. Via dit proces kunnen bedrijven relevante inhoud naar de klanten sturen die de verkoop aanzienlijk verhogen. Hoe werkt het?  Met de segmentatieprocedure kun je jouw klanten verdelen op basis van hun koopgedrag, sympathieën en antipathieën en andere vergelijkbare eigenschappen. Dit helpt je naar de tweede fase te gaan: het bedenken en ontwerpen van gepersonaliseerde en aangepaste advertenties voor elk gespecialiseerd segment. Ten slotte optimaliseert automatisering de tijd en cyclus van het flitsen van de advertenties om de maximaal gewenste resultaten te krijgen.

Betere schaalbaarheid en meetstatistieken

Het probleem met televisie- of gedrukte advertenties is dat het moeilijk wordt om het succespercentage van deze inspanningen te meten. Met de komst van smartphones schrappen mensen eigenlijk de kabelverbindingen en hebben ze niet de concentratie om te lezen. Speciale tools zoals Google en Twitter Analytics en Instagram Insights helpen je echter om feedback van klanten te ontleden, te bespreken en er over te hebben. Er zijn vergelijkbare tools beschikbaar die de impact van de online aanwezigheid van jouw bedrijf kunnen meten, zodat je jouw strategie hierop kunt afstemmen. Benieuwd wat online marketing voor jouw kan betekenen? Doe SEO scan online of ga seo zelf doen of uitbesteden!